Kdo zaplatí za úrazy způsobené na sdílených elektrokoloběžkách?

Za posledních pár let zaplavily nejen česká města, ale i metropole napříč Spojenými státy sdílené elektrické koloběžky. Objevily se na chodnících, v parcích, před vchody do domů od Atlanty po Los Angeles. Fenomén dal vzniknout řadě miliardových startupů, nové urbanistické subkultuře a také šedému trhu s nabíjecími stanicemi. Ale k tomu přinesl soustu úrazů.

Právníci mají nyní k dispozici první hrubé soubory dat. Omezená studie – první tohoto druhu – se zabývala zraněními podmíněnými používáním elektrických sdílených koloběžek. Sesbírala informace o 249 pacientech na dvou akutních úrazových příjmech v jižní Kalifornii v období od září 2017 do srpna 2018. Report odhalil povahu a druhy úrazů, s nimiž se lze setkat v tomto novém moderním světě přemísťování.

Ve většině případů figurovali proti sobě jezdci na koloběžce a chodci. Průměrný věk zraněných byl 34 let, z 58 % šlo o muže. Studie odhalila velké mezery v dodržování pravidel provozu nebo v instruktáži společností poskytujících za úplatu koloběžky na ulicích. Tyto závěry byly zveřejněny v lednu v JAMA Network Open. Například: i když elektrokoloběžky mohou dosáhnout rychlosti až 15 mil za hodinu, méně než 5 % jezdců na nich jelo s ochrannou přilbou. Asi 40 % pacientů utrpělo zranění hlavy a 32 % odneslo jízdu zlomeninami. Významnou skupinou postižených byli klienti ve věku do 18 let.

Studie se nezabývala porovnáváním pravděpodobnosti přijít na koloběžce nebo kvůli kolizi s koloběžnou o život versus pravděpodobnost takové smrti kvůli autu, nicméně je zřejmé, že fyzická újma v souvislosti s novým sdíleným dopravním prostředkem může být drsná. A jak se zranilo zmíněných 249 účastníků studie? Více než 80 % prostě z koloběžky spadlo, 11 % se s něčím srazilo.

Ze zjevných příčin mají největší koncentraci sdílených koloběžek univerzitní kampusy. Vedou tam firmy Bird Rides a Lime. Některé školy a obce jsou zaplaveny „hejny“ koloběžek nepravidelně odložených na různých místech, čímž vytváří dodatečná rizika a způsobují problémy s parkováním aut.

Elektrické koloběžky už zapříčinily řadu soudních sporů státu Kalifornie versus startupy Bird nebo Lime či další společnosti kvůli hrubé nedbalosti. Žalobci zdůrazňují, že koloběžky jsou nebo se mohou stát nebezpečím a hrozbou pro veřejnost, což muselo být firmám známo.

Ale společnosti provozující sdílení se brání. Bird se dušuje, že bezpečnost je jejich top prioritou. Hlavním zájmem je dostat z ulic auta a zvýšit bezpečnost a životní standard ve městech. „Sdílené elektrokoloběžky už nyní nahrazují miliony krátkých cest autem, čímž pomáhají redukovat znečištění.“ A mluvčí společnosti Lime se přidává: „Bezpečnost je tématem číslo jedna. Naše firma rozdala 250.000 ochranných přileb pro jízdu zdarma po celém světě.“ Kromě toho neustále pracuje na zvýšení bezpečnosti samotných koloběžek.

Někteří právníci ale krčí rameny: je pro ně složité žalovat firmu, když se netrvá na jejich odpovědnosti. Ale reální lidé utrpěli reálné úrazy. A to je právě tragédie tohoto příběhu.

Právnička Catherine Lerer zastupující žalujíci stranu, město Los Angeles, řekla, že nikdy se nesetkala s jezdcem, který by potvrdil, že četl dohodu pro uživatele koloběžek. „Už 25 let zastupuji oběti újmy na zdraví v právních sporech. Nikdy předtím jsem neviděla taková devastující poranění, než přišly elektrokoloběžky.“ Vedle chodců, kteří se s jedoucí koloběžkou střetli, řeší i případy, kdy chodci prostě o odložený dopravní prostředek zakopnou nebo přes něj klopýtnou.

Jde-li o případy s jedoucí koloběžkou, není jednoduché je řešit, neví-li se, kdo je jezdec na ní, když z místa hned ujede. Jiný advokát uvádí, že je přece jen jednodušší zastupovat zraněné chodce než jezdce. Každopádně však není snadné zkoušet zjistit, kdo za zranění zaplatí.