Jaroslav Besperát: Za kvalitu pojišťovny odpovídá její šéf

Když se řekne Česká podnikatelská pojišťovna, stále si mnoho lidí vybaví zejména povinné ručení. ČPP je sice univerzální pojišťovna nabízející komplexní škálu životního a neživotního pojištění, dominantní orientace na motoristy jí ale zůstala. Za téměř dvacet pět let svého působení na trhu se z ní stal třetí největší poskytovatel povinného ručení. Velký podíl na tom má její šéf Jaroslav Besperát, který sám v ní působí už více než 15 let.

Jak hodnotíte téměř 25 let působení ČPP na tuzemském trhu? 

Česká podnikatelská pojišťovna byla založena v roce 1995. Své začátky, kdy bojovala o své místo na trhu, neměla vůbec snadné. Povodně na Moravě v roce 1997 a pět let na to další vůbec nejničivější živelní událost v historii celého Česka. Moje éra v ČPP odstartovala pouhý měsíc před těmito povodněmi v roce 2002, kdy jsem nastoupil jako obchodní ředitel. Mimořádně náročnou zatěžkávací zkoušku jsme ale zvládli a dostáli všem závazkům.

ČPP je stabilní a na trhu uznávanou pojišťovací instituci. V roce 2018 jsme rostli dvakrát rychleji než trh a předepsali pojistné v objemu přes 9 miliard korun. Dosažené výsledky nám zajistily posun v žebříčku pojišťoven z šestého na páté místo. Spravujeme více než 1,8 milionů smluv a naše služby využívá více než milion klientů.

ČPP je veřejností vnímána zejména jako pojišťovna, která se v prvé řadě orientuje na poskytování pojištění vozidel. Jak se vám daří na tomto poli?

Za léta poskytování povinného ručení jsme se stali stabilní trojkou na trhu. Lidé nám zůstávají věrni, protože jim nabízíme spravedlivé, individuální pojištění díky uplatňování segmentace. Neznamená to nic jiného, než že sazby povinného ručení spravedlivě rozlišujeme podle celé řady hledisek, jako je škodní historie, věk a region řidiče, či například stáří vozu. A k tomu motoristům nabízíme celou řadu dalších užitečných pojistných doplňků.

Úspěšnou éru pojišťovny dokreslují také ocenění, které jste v posledních letech získali. Kterého si vážíte nejvíce?

Největší hodnotu pro nás mají vítězství v anketě Pojišťovna roku, kterou vyhlašuje Asociace českých pojišťovacích makléřů a Česká asociace pojišťoven. Právě tato soutěž patří mezi nejuznávanější, protože vítěze zde nevolí laická veřejnost, ale hlasují v ní profesionální pojišťovací makléři, kteří mají dokonalý přehled o tom, jak pojistný trh funguje. V letošním roce se nám podařilo již čtvrtým rokem zvítězit v kategorii Autopojištění.

K tomu jsme získali další dvě zlaté medaile v rámci pojištění průmyslu a podnikatelů a pojištění občanů a stříbro v kategorii Životní pojištění. Říká se, že těžké je uspět a ještě těžší je úspěch zopakovat. Mám proto obrovskou radost, že jsme dokázali v tak velké konkurenci zvítězit. Je to zásluha především našich zaměstnanců, obchodních partnerů a makléřů, kteří spolu tvoří skvělý tým a klientům zajišťují ten nejlepší servis.

Vavříny ale nesbírá jen pojišťovna, ale také vy osobně jako manažer. Příkladem může být Pojišťovák roku – titul, který jste získal v roce 2014 a znovu i letos. Co pro vás znamená toto ocenění?

Je to ocenění, kterého si obzvláště vážím právě proto, že je výsledkem hlasování samotných šéfů pojišťoven. Jsou to lidé, kteří dobře vědí, kolik úsilí a maximálního nasazení je třeba vyvinout, pokud chcete úspěšně vést a rozvíjet firmu, v jejímž čele stojíte. Toto prestižní ocenění je pro mne nejen velkou poctou, ale hlavně povzbuzením do další práce.

Říká se, že jaký je šéf, taková je firma. Co musí splňovat kvalitní šéf, aby firma pod jeho vedením prosperovala?

Za kvalitu firmy vždy odpovídá její šéf. Jeho základním úkolem je řídit tým lidí, motivovat je, vytvořit jim prostředí a podmínky, ve kterých budou dosahovat výsledků a práce je bude naplňovat. Říká se, že dobrým šéfem se člověk nestává, tím se musí narodit. Ale ani to nestačí, stejně důležité je se stále učit. Mým nejlepším učitelem byla praxe a sám život.

Významnou měrou mi v profesním životě pomohla i moje sportovní minulost, kdy jsem od šesti let hrál hokej. Fungovat v rámci týmu, umět komunikovat, zažívat výhry i prohry je tou nejlepší průpravou pro každého manažera. Od počátku se držím zásady: být férový v jednání a hlavně držet slovo.

Děkuji Vám za rozhovor.

Zdroj: oPojištění.cz